کاردرمانی و گفتاردرمانی کندو مشهد

کاردرمانی (جسمی، ذهنی، شناختی و حسی)، اتاق تاریک، گفتاردرمانی

کاردرمانی (جسمی، ذهنی، شناختی و حسی)، اتاق تاریک، گفتاردرمانی

کاردرمانی و گفتاردرمانی کندو مشهد

تجهیزات تخصصی، کادر مجرب، پیشرفت باورنکردنی
--------------------------------------------------------
کلینیک توانبخشی کندو افتخار دارد با استفاده از کادر درمانی متخصص و با بهره گیری از تخصصی ترین و کاربردی ترین تجهیزات در خدمت توان جویان گرامی باشد.
این مرکز آماده پذیرش مددجویان عزیز می باشد.

زمینه های کاری: توانبخشی تخصصی دست (شانه، آرنج، مچ و انگشتان) (ناشی از بیماری های نورولوژیک، ضایعات اعصاب محیطی، شبکه بازویی، جراحی های تاندونی اندام فوقانی، شکستگی های دست و اندام فوقانی، خشکی مفاصل به دنبال آسیب ها و ... ) و همچنین سایر مشکلات جسمی و حرکتی ناشی از بیماری های نورولوژیک مانند سکته مغزی، فلج مغزی و ... کودکان و بزرگسالان
کاردرمانی ذهنی
اتاق چند حسی یا اتاق تاریک
یکپارچگی حسی
گفتاردرمانی
اختلالات بلع
----------------- راه های ارتباطی---------------------
وکیل آباد 13 (فرهنگ 10)، نبش سروش 2
36064411
راستی - 09157117109
--------------------------------------------------------
به امید بهبود روزافزون توان خواهان دوست داشتنی

نویسندگان

کاردرمانی در فلج مغزی همی پلژی

 

فلج مغزی همی پلژی

فلج مغزی نوعی عارضه مغزی است که به دنبال آسیب و یا ضربه به مغز کودک، مغز در ارسال سیگنال های عصبی مناسب به عضلات ناتوان است و سبب بروز عمدتاً علائم حرکتی در کودک می شود. این عارضه به تناسب شدت آسیب به مغز و محل آسیب در مغز، از نظر ظاهری و درگیری اندام ها، اشکال مختلفی دارد که نوع همی پلژی اسپاستیک از انواع نسبتاً شایع این بیماری است.

همی پلژی به این معنی است که حرکت یک سمت بدن مختل می گردد، همی به زبان یونانی به معنای نصف و پلژی به معنای فلج می باشد. همی پارزی نیز به معنای این است که نیمی از بدن ضعیف است اما فلج نیست.

همی پلژی ناشی از صدمه به یک سمت مغز می باشد. این صدمه می تواند در دوران بارداری، حین تولد و یا در مدت زمان کوتاهی پس از تولد رخ دهد. هر نیم کره از مغز، سمت مخالف بدن را کنترل می کند؛ بنابراین اگر سمت چپ مغز آسیب ببیند علائم بر روی سمت راست مشهود است و سبب فلجی در سمت راست می شود و بالعکس.

علائم همی پلژی اسپاستیک:

علائم این نوع فلج مغزی در افراد می تواند خفیف و یا شدید باشد، تشنج می تواند جزء این علائم باشد که برخی از افراد را مبتلا می سازد، مشکلات حرکتی و تعادلی از جمله این علائم است که مهارت هایی از جمله نوشتن و غیره را درگیر می سازد. عضلات در یک طرف از بدن ممکن است سفت و ضعیف باشد. تأخیر در تکامل مثل نشستن، راه رفتن، حرف زدن و غیره نیز جزء این علائم می باشد. یکی از مشکلات کودکان فلج مغزی، آسیب کودک از نظر ذهنی می باشد. حدود یک چهارم کودکان همی پلژی اسپاستیک دارای بهره هوشی زیر 70 (عقب ماندگی ذهنی) می باشند.

علل بروز فلج مغزی همی پلژی:

صدمات به سر می تواند باعث همی پلژی شود؛ به عنوان مثال تومورهای مغزی، بیماری های مادرزادی که مشکلات عروقی در مغز ایجاد می کند. همچنین دلایل ناشناخته ای نیز می تواند وجود داشته باشد. مننژیت (عفونت پرده ی در برگیرنده ی مغز)، آنسفالیت (عفونت خود مغز) و عفونت های دیگر مغز نیز می تواند باعث همی پلژی شود. عفونت های دوران بارداری در مادر می تواند باعث صدمه به مغز کودک شده و منجر به این بیماری گردد.  

علائم کودک فلج مغزی همی پلژی:

اسپاسم در عضلات پشت ساق از جمله عواملی است که این کودکان دارند و منجر به کشیده شدن پا روی زمین و پنجه روی در کودک می گردد.  کودک قادر نیست مچ پایی که فلج است را حرکت دهد و معمولاً مچ پا به سمت پایین اس. همچنین کودک مچ دست درگیر خود را نمی تواند حرکت دهد و معمولاً از یک دست خود استفاده می کند و این سبب می شود در دراز مدت اندازه دست سالم بزرگتر از دست فلج شود. مشکلات بینایی نیز ممکن است در کودکان همی پلژی ایجاد شود، کودکان مبتلا به همی پلژی اسپاستیک می بایست تحت غربالگری دقیق بینایی قرار گیرند. تشنج نیز از جمله عوارضی است که ممکن است ایجاد شود.

- نحوه ی تشخیص کودک فلج مغزی همی پلژی:

تشخیص این کودکان در صورتی که تولد طبیعی داشته باشند اغلب در سنین 4 تا 5 ماهگی و در اثر عدم استفاده از یک دست شناسایی می شوند.

 

درمان و توانبخشی:

درمان فیزیکی و توانبخشی درمان استاندارد فلج همی پلژی می باشد که هدف اصلی این درمان تقویت عضلات ضعیف و جلوگیری و مهار سفتی عضلات می باشد. درمان اصلی این نوع CP صرفاً کاردرمانی، گفتاردرمانی می باشد.

عمل جراحی ممکن است در مورد تغییر شکل ظاهری مفاصل مفید باشد. همچنین وسایل کمکی و ارتوپد فنی نیز  در مواردی مؤثر می باشند.

 

     ذبیح اله راستی - 09157117109      

 

   کارشناس ارشد کاردرمانی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی